رتبه اول نمایشگاه e3
با کوجیما که آشنایی دارید؟ همان شخصی که همیشه قبل از معرفی بازیهایش همه را جان به لب میکند تا اطلاعات کامل و موثق را منتشر کند! اما چیز دیگری که کوجیما در آن تخصص دارد کارگردانی فوق العاده تریلرهایش است. خوشبختانه میتوانیم با دیدن چندین و چندباره تریلر MGS 5 در E3 تمام این سردرگمیها را فراموش کنیم و محو ستایش بازی شویم. و شاید اولین چیزی که به چشم بیاید گرافیک خیره کننده و محیط Open World بازی باشد! گرافیکی که بوی خوش نسل بعد را میدهد. طراحی عالی کاراکترها، تکسچرهای با کیفیت و محیط پر جزییات همگی در این تریلر خودنمایی میکنند.
اما جدا از گرافیک، این تریلر اطلاعات خوبی نیز از گیمپلی و داستان در اختیار تماشاگر قرار میدهد. برای اولین بار در سری شاهد یک MGS کاملا Open World خواهیم بود. البته در عناوین قبلی مثل MGS 3 و 4 نیز شاهد محیطهای وسیع بودیم ولی اینبار انقلابی در سبک مخفی کاری در راه است. دست بازیکن برای پیشروی در بازی کاملا باز است. برای نمونه استفاده از وسایل نقلیه مختلف از اسب و جیپ گرفته تا تانک و نفربر، برای سنیک فراهم شده. میتوانید کاملا به صورت مخفی کارانه مراحل انجام دهید، از مسیرهای مختلف به هدفتان برسید، پشت کامیون دشمن قایم شوید و به مقصد برسید، یا تانک را برداید به سبک یه نفر و یک ارتش به همه حمله ور شوید. همچنین همانطور که از یک بازی Open World انتظار میرود در MGS 5 نیز سیستم Real Time تغییر آب و هوا و تغییر زمان روز و شب نیر وجود دارد، اما نکته مهم در اینجا تاثیر مستقیم این عوامل (برای مثال طوفان شن) در بازی است.
در قسمتی از تریلر به طور مشخص قابلیتهای فردی سنیک به نمایش گذاشته میشود، انیمشینهای سنیک بسیار نرمتر طراحی شده و قابلیتهایی مانند بالارفتن از دیوار و پرش از روی سقف خانهها نمونه هایی از این دست هستند. همچنین سیستم CQC جدیدی برای بازی طراحی شده که قابلیت انتقال سریع از CQC به حالت تیراندازی و بالعکس را فراهم میکند.
اما خبر خوبی نیز برای کسانی که همیشه از کات سینهای طولانی سری MGS انتقاد میکردند، به گوش میرسد، کوجیما در اینباره میگوید: "به دلیل اینکه اینبار ما از یک محیط باز در بازی استفاده میکنیم، کات سینهای کمتری در بازی مشاهده خواهید کرد، چون شما در بازی به کاوش میپردازید، بدین ترتیب موقعیتهای کمتری به وجود میآید که به کات سین بربخورید و کنترل را از دست شما گرفته شود." همینطور در مورد مقایسه MGS 5 با بازیهای قبلی سری کوجیما اینگونه گفت: "اگر شما MGS 1 تا 4 را مانند یک فیلم سینمایی در نظر بگیرید، MGS 5 بیشتر شبیه به یک سریال تلویزیونی با قسمتهای مختلف است." این سخن خود سوال دیگری در مورد Ground Zeroes بوجود میآورد که طبق گفتههای کوجیما پیش زمینهای برای MGS 5 است. هنوز نحوه انتشار GZ به طور واضح مشخص نیست. آیا جداگانه عرضه خواهد شد یا به همراه MGS 5؟
نکته دیگر تغییر صداپیشه سنیک است. دیگر صدای آشنای David Hayter را در بازی نخواهیم شنید و به جای آن Kiefer Sutherland صداپیشگی را برعهده دارد، که بازخوردهای مختلفی را در بین جامعه گیم داشته. البته به کوجیمایی که توانست تا قبل از عرضه MGS 2 به کلی وجود Raiden را پنهان کند، نباید هیچ وقت اعتماد کرد.
در هر حال MGS 5 بدون شک یکی از برترین بازیهای به نمایش در آمده در E3 2013 بود که آمده است تا تحولی در سبک مخفی کاری بوجود آورد.